Skavlan o bankminne

Har kollat reprisen på Skavlan och han é ju bara så förbaskat BRA!! Att vi tvunget skall behöva importera en norrman för att det skall bli en suverän talkshow! Försöker luska ut hur han får folk att bjuda på sig själva - ja förutom gaget då naturligtvis - utan att det ser ut som han ansträngde sig speciellt mycket. Det är så naturligt med total avsaknad av arrogans och attityd, men ändå med skicklighet och humor och jag är full av beundran! 

Dagens bankrån har varit i Ängelholm, med rånare som sprang ifrån brottsplatsen - igen. Som väl är ingen fysiskt skadad. men man skall inte behöva uppleva sånt här på sin arbetsplats och naturligtvis ingen annanstans heller! Vad är det för fel - det händer ju varje dag!
Har ju själv jobbat i bank många år och var ofta ensam, även på kvällsexp. Kan inte komma ihåg att jag var speciellt rädd, hade nog en känsla av att poliserna var räddare de gånger det var något "tillbud". En gång gick larmet när jag kört hem och jag fick telefon att jag skulle bege mig tillbaka till banken. Jag gjorde så och gick in och kollade, men såg inget konstigt så jag ringde och sade att de behövde inte komma dit. Jo, de skulle komma så jag fick vänta, men det dröjde minst 40 min innan de dök upp. Jag frågade då varför det tagit så lång tid och fick svaret att de var tvungna att invänta en polis till så att de var två i bilen, då det fanns storbovar i trakten!?! Då hade jag varit ensam i banklokalen i över en timme!!!
Trots min försäkran att det var lungt, insisterade de på att kolla av lokalen, och det kunde de ju gott göra när de väl hade asat sig dit! Jag hade lite svårt att samla mig när de plötsligt nitiska poliserna MYCKET noggrant genomsökte hela banklokalen. När de öppnat alla de små köksskåpen och lyft locket på toalettsitsen och kollat ner i stolen, så kunde jag inte hålla mig från att fråga vad de hade förväntat sig att hitta där? Då bröts liksom sökförtrollningen och de tittade sig lite generat omkring och packade sig iväg så att jag kunde åka hem igen. Jag kände nog inte riktigt att det var den polishjälp jag hade haft nytta av om det varit allvar.
I ärlighetens namn var jag väl lite tuff också, för jag visste ungefär varför larmet gått. Det hade gjort det nån gång förr när hyresgästerna ovanpå var förbannade på varandra och mannen vid utflyendet dängde i ytterdörren så det liksom blev ett litet husskalv.
En annan gång var det ett (glömt?) öppet fönster som orsakade larm och jag fick telefon om att infinna mig. Det var mängder med snö så maken + hagelbössan följde med ner (ja, det är preskriberat) för den gången kom inte polisen fram för snön! Naturligtvis inga busar heller!
Ja, de 26 årens episoder skulle man egentligen skriva en bok om.....

Ojsan, hög tid att lägga sig - nöjt med Fredrik Skavlan på näthinnan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0