Tvärsnö på Österlen

Tänkte faktiskt inte skriva varje dag, men det är väl nyhetens behag kan jag tänka. SNÖ - ja så kom den då i alla fall! Innesnöande är vi ju, men jag behöver inte ut och lite mysigt kan jag tycka att det är. Lite öde ö känsla liksom!
Vi drabbas inte ofta av vinterkräksjuka, men käre maken brukar drabbas varje år sedan minst 25 år tillbaka av en annan vinteråkomma nämligen "vinterhatsjuka" och den yttrar sig i nån sorts väderdepression som utlöser alla svordomar som överhuvutaget kan sammankopplas med snö. Han för dagbok varje dag och det är alltid spännande att kolla om han hittat nån ny variant på vinterj...l, snöh.....e, blåstj..., stormf.n osv osv. MEN idag har jag inte hört ett ont ord om snön. Jag är nästan lite orolig. Han har varit ute hela dan och skottat undan så att det går att gödsla och ge hästarna mat, ta dem ut och in. Skottat ut traktorn så han kan köra undan snön på gården o vägen så här är klart om snöplogen kommer? Svaret kan ligga i att han fått skånken opererad i fjor och faktiskt kan gå i år, och det är kanske den omedvetna glädjen över detta som är skillnaden. Tack och lov säger jag bara!
Å så har han matat fåglarna!! Vi har garanterat Österlens största - läs tjockaste, fåglar i fågelbaren i trädgården. VAD DOM ÄTER! Tror vi är inne på 4:e säcken solrosfrö, kokosnötter, kokosfett, 2 spannar talgbollar, specialgillrat späck (för att inte skator och kattor skall sno det) äpplen m.m. Ändå har vi saknat domherrar, stenknäck, gulsparv och bergfink ända tills idag. Bara det att nu är ju talgoxarna så stora, så de nytillkomna fick på nöten när de uppenbarade sig. Med lite omdisposition av foder så går det ändå rätt hyfsat så alla kan förhoppningsvis bli mätta innan kvällen kommer. Å så har vi då vårt hackspettpar som vi artbestämt till  "större hackspett", det är i alla fall vad de är nu! Milde himmel vad de kan kränga i sig. Hanen är värst, han är nu så tjock om magen att han har uppenbara problem att sitta på trädet och hacka i sig späck och cocosfett som vi lagt in i ett dubbelvikt nät, för han når inte till. Han tar istället talgbollarna där han kan ha magen under automaten. Skulle naturligtvis haft bild på detta men det är än så länge överkurs för mig.
Kom också just på att jag helt och fullt anammat en populär typisk pensionärssyssla - sitta och kolla på fåglarna! Måtte jag få ett jobb igen ......

Kommentarer
Postat av: Anders O

Fågelskådare kanske? :D

2009-02-11 @ 16:33:35
URL: http://whypoc,blogg,se
Postat av: Anna

Tittade ut på vårt fågelbord när jag läste ditt inlägg och kan konstatera att våra talgbollar också är snodda... Hund, katt eller skata, det är frågan? Hängde upp dem igår. Höll på att bli utsnöad eller bortsnöad (ja, vad heter det när man kom bort men inte hem???) idag, men det gick precis att tuffa sig igenom drivorna. Nu ska vi se om vi kan tuffa oss till Tåghusa också...

kram

2009-02-11 @ 17:15:07
URL: http://al-hastblogg.blogspot.com
Postat av: Modern

Anders, ja é ju det redan eller du menar såna med en katapult i gumpen när det vankas nån ovanlig sort å som drar iväg med låååånga stora tekniska vidunder till objektiv - nä, det är nog inget för mig. Jag hittar ju fortfarande inte hela huvet på nån jag skall fota en meter ifrån mig.

Anna, Vår talgspecialare är t.o.m. Zacksäker! Snöplogen har precis varit här!

2009-02-11 @ 17:46:29
URL: http://kollabolla.blogg.se/
Postat av: Anna

Nu måste jag ta min stackars vovve i försvar. Han har aldrig snott någon talgboll i hela sitt (om 14 dagar) 10-åriga liv!!! Sen är hans samvete angående fläsksvålar kanske aningen besudlat... Men det är ju en heeelt annan sak ;)

God Natt!

2009-02-11 @ 22:25:08
URL: http://al-hastblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0