Hästkött

Så var det ju det här med hästkött! Det är nästan 20 år sedan jag under nästan ett helt år höll på med ett projekt med hästkött. Anledningen var att mängder med hästar fick åka långa transporter under gräsliga förhållanden till sydeuropa för slakt, då det lönade sig eftersom hästkött inte kostade i princip någonting här! Redan då är jag övertygad om att köttet kom tillbaka igen till Sverige som färdiga produkter. 
Inte många vill äta sin egen häst, men många hästägare brister i sin låtsasmoral, när man hellre "ger" bort eller billigt säljer sin gamla häst för att slippa ta beslutet att välja avlivning själv. I samma ögonblick vet du inte heller var hästen hamnar! Det finns idag möjligheter att begrava, destruera el kremera hästen när den inte kan vara med längre. 
De hästar som man väljer slakt till skall avlivas seriöst i Sverige!
När vi turistar i sydeuropa så knaprar vi glatt i oss av hästköttet i många produkter och jag tror att synen på köttet som sådant har ändrats även här, MEN det finns ju inte att köpa! För att undvika fusk, så måste statusen och priset upp, så hästarna slipper åka iväg utomlands för slakt. Dessutom skulle vi få behålla ett av de naturligaste köttslagen och kunna förädla det här hemma. Jag var med på slakteri och kollade styckning, på företag för finstyckning och där märktes utgående lådor med rätt innehåll. Dessa gick vidare till storhushåll och restauranger och en biff är en biff, men inte alltid en nötbiff! Jag gjorde flera sorters rökt korv, leverpastej (!) och i princip alla andra kötträtter som man gör av nöt. Hade tom en kokbok på G, men det stupade på att det inte fanns någon klassificering och - det gick inte att få tag i råvara! 

Kommentarer
Postat av: Anders

Är det verkligen 20 år sedan? Känns som att jag var lite äldre. Eller vänta, hur gammal är jag nu igen? :P Jag har inga problem med att äta hästkött, men hade det varit min egen häst hade jag inte fixat det. Lika lite som jag skulle kunna äta en ko som jag haft som husdjur, eller en katt, eller en hund, eller guldfisk. Men det är ju fint kött!

2013-02-14 @ 20:41:19
Postat av: bodil

Nä, inte riktigt om jag skall vara noga! 1996 el 97!

2013-02-14 @ 22:27:26
Postat av: Ulrik Skans

Hej,

Sedan medierna började ta upp det här med hästköttet, så har det inte gått en dag utan stersdiskussioner på min arbetsplats. Förmiddagsfikat, lunchen eller eftermiddagsfikat - ämnet "poppar upp" så fort folk samlas för att äta. Kollegorna ger inte intryck av att vara så kunniga, men engagemanget är det inget fel på! Jag brukar då försvara hästköttet med hänvisning till "fa

2013-02-20 @ 08:36:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0