Glöm inte äggen - på spisen! Glad Påsk!

För många år sedan skulle vi få gäster från Finland som var intresserade av en häst vi hade. Dagen bestämdes och vi kollade av varandra på morgonen, när de åkte av färjan i Stockholm och sedan skulle de ringa när de var i närheten så vi kunde guida dem hit. Vad bjuder man på? Liten buffé med bl.a sill o ägg var väl ok efter lång resa. En bra bit upp på dan började jag fixa maten. Satte på äggen och lade upp övrig mat vi skulle ha. Plötsligt hörs en bil svänga in på gårdsplan! Jösses vad duktiga de är som själva hittat tänkte jag och rusade ut. Lite allvarsamma, men intresserade gick våra gäster med oss runt och kollade och pratade med och om alla hästarna såklart. Vi var väl ute i trekvart sådär och då var det lagom dags att gå in och äta. Jag gick oartigt först och när jag öppnade ytterdörren slog en genomträngande svaveldoft emot mig! Va i......?    Brinner något?    Svavel - ÄGGEN!!!
Rusade ut i köket och den syn som mötte mig satte mig i en prekär situation. Inte ett ägg någonstans, ett litet äggskal på golvet bara, men ovanför spisen i taket, på väggen och på skåpet hängde gröna slajmdalkar i längden 15 -20 cm!!! Jag tittar mig hastigt om och ser den allvarlige finske mannen i familjen, som en bildstod i dörröppningen utan att röra en min, de andra hade inte hunnit in! Oj då sa jag hurtigt, här har visst skett en kemisk rektion, haha... Tur att jag hade "nödutgång" på andra hållet så jag kunde fly innan jag exploderade. Det tog ett bra tag innan jag sansat mig, satt in gubben i situationen så han kunde lotsa iväg folket nån annanstans och jag med stekspade kunde börja nedskrapningen av den gröna geggan. Å där var inte lite!!! Med tvärdrag i huset, skrattkramp i magen, satte jag på nya ägg och gissa om jag passade dem!! Jag vet inte riktigt hur vi kom igenom dagen, men hästen blev de belåtna med!
Jag vet fortfarande inte vad som hände, har frågat många, men ingen har gett mig något bra svar. Intressant, ja, men inte nog för att försöka igen, så det är ingenting jag rekommenderar.
Alltså PASSA ÄGGEN och GLAD PÅSK!

Kommentarer
Postat av: Anders

Önskar fortfarande att jag sett detta, eller att det fanns foto på det. Får leva på legenden. :)

2013-03-29 @ 08:13:31
URL: http://sjalvupptagen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0